Up the eastcoast!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Linsey D - WaarBenJij.nu Up the eastcoast!! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Linsey D - WaarBenJij.nu

Up the eastcoast!!

Blijf op de hoogte en volg Linsey

14 Maart 2014 | Australië, Cairns

Hi there,

Zo dat is al weer een hele tijd geleden. Ik heb inmiddels de hele oostkust gehad en zoveel gedaan dat ik niet weet of alles wel in het verslag past. Maar ik zal mijn best doen.

Inmiddels zit ik in Cairns en heb ik de hele oostkust gehad. Dat heb ik in zo'n 5 weken gedaan. Opzich best snel. Ik moet ook zeggen dat het eerste gedeelte van Sydney naar Brisbane erg rustig was en er was niet heel veel te doen. Ik reis per bus, de Greyhound, van stad naar stad. Dat doet zo ongeveer elke backpacker en is ook het makkelijkst.

Voor mijn gevoel is het echte backpacken nu pas begonnen. Ik ben weer alleen en het is maar afwachten wie ik ga ontmoeten. Maar al in de eerste stad waar ik aankwam heb ik al een paar mensen leren kennen. Waarvan een Nederlands meisje, Anna. Met een klein groepje zijn we wat wezen drinken en met Anna klikt het goed. Omdat we dezelfde route hebben zijn we automatisch samen gaan reizen. Gezellig!
In Port Macquarie heb ik weer een poging tot surfen gedaan. 's Ochtends vroeg om 6 uur de zee in, terwijl de zon langzaam op komt, doe ik een poging om te blijven staan. Dit is toch weer lastiger dan gedacht. Maar dobberen op mijn surfbord terwijl de zon langzaam op komt, is een prachtig gezicht. Zo blijf ik dan ook even drijven in het heerlijk warme water.

Het backpackersleven bevalt me op deze manier wel. Sommige dagen zijn saai en dan kom ik de dag door met films kijken of lezen. Voordat ik hier kwam dacht ik dat er elke dag wel wat te doen is, maar het tegendeel is waar. Vooral in de kleinere dorpen is weinig te doen. Het ligt ook helemaal aan je kamergenoten of je snel aanspraak hebt. Sommige zijn geintereseerd voor een gesprek, maar vooral de wat oudere mensen (30+) of aziaten zijn meestal erg opzichzelf. Daarom ben ik blij dat ik nu met Anna reis.

Toen we aankwamen in Byron Bay werd ons verteld dat we naar de Arts Factory moesten gaan. Een uniek hostel. Nou, uniek was het zeker. De naam zegt het misschien wel een beetje...hippiesfeer level 100! Het hostel was wat rommelig en chaotisch ingedeeld, mega groot. Mensen met dreadlocks en bamboestoffen kleding die ons om vloeitjes voor wiet kwamen vragen. Via Byron Bay kon je Nimbin bezoeken. Het enige dorp in Australie waar nog echte hippies uit de jaren '70 waren blijven plakken.
In dit dorp is het, zoals in heel Ozzie, verboden om drugs te verkopen, maar het wordt hier wat meer door de vingers gezien. Het toeristengedeelte bestaat uit 1 straat waar je wordt overrompeld met psychedelische kleuren en neppe marihuanaplanten. In de winkels ligt een uitgebreid asortiment aan wietpijpen. Op straat lopen mensen met rode ogen voor zich uit te staren. Zodra we aankwamen, kwam er al een vreemd uitzien mannetje met hoge hoed naar ons toe die met schorre stem vraagt: 'You wanna buy some cookies'? Erg bijzonder om dit eens te zien haha.

Daarna was er Surfers Paradise, het Maimi van Australie noemen ze het ook wel. Lange, witte, brede stranden met daaraan grensend hoge wolkenkrabbers. Veel dure winkels en grote pretparken. Opzich een leuke stad, maar wel erg duur. Samen met Anna besloten om een kroegtocht vanuit het hostel te doen. We kleden ons leuk aan, zoals we dat in Nederland ook zouden als we uit zouden gaan. Nou...we vielen behoorlijk uit de toom. Wij waren de enige met een broek aan. En ik zal het netjes houden maar te korte jurkjes, hakken van hier tot Tokio, een decollete dat nog verder weg lag dan Tokio en 3 lagen plamuur is hier niks. Oohja..van een BH hebben sommigen ook nog nooit gehoord. Meiden die op straat ladderzat worden afgevoerd door de politie en in sommige nachtclubs werken de meiden in lingerie. Ook kun je in sommige clubs je plamuurlaag professioneel laten bijwerken. Een openbaring voor nuchtere hollanders en dus ook niks voor mij...even een indruk hoe dus het uitgaansleven er hier uit ziet. Maar we hebben het wel leuk gehad hoor!

Ik merk dat het best lastig is om tussen groepen te komen. De meeste nationaliteiten trekken naar elkaar toe en als nederlander kom je dus lastig tussen bijvoorbeels een groep zweden of engels. Andersom zou hetzelfde zijn. Waar ik me het meest aan erger is dat de duitsers hier denken dat iedereen duits is. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat ik in het engels bijv. vroeg 'How are you?' en dat er gewoon in het duits wordt gevraagd 'Bist du Deutsch'?...Uuh noooo. Nou, dan is het gesprek volgens hun snel afgelopen of gaan ze met hun mobiel spelen. Zo...even mijn frustraties kwijt. (zo zijn ze niet allemaal hoor, maar wel veel!)

Pff het verhaal wordt wel erg lang nu haha, maargoed.
In Brisbane zijn we naar de Australian Zoo geweest, de dierentuin van Steve Irwin. Niet heel groot, maar de krokodillenshow was erg leuk om te zien. Verder is Brisbane een chille stad te vergelijken met Melbourne. Een gezellige winkelstraat en een lagoon waar je kunt zwemmen en zonnen.
na Brisbane zijn Anne en ik onze eigen weg weer gegaan.

Dus op naar Fraser Island. een groot eiland bestaande uit alleen maar zand. Je kunt er dan ook alleen met een 4x4 drive op.
Ik had een erg leuke groep van alleen meiden. Wij zaten in de leader auto. Omdat de gids reed, konden wij zelf dus niet rijden. Op weg naar de ferry die ons naar het eiland zou brengen, zat de eerste auto al vast in het zand. Jawel, wij dus en we konden met z'n allen de auto gaan aandrukken. Goede teambuilding en bovendien Girlpower!!

Toen ik 's avonds in mijn tentje lag en eindelijk was ingedut, schrok ik wakker omdat er iets over mijn gezicht was gelopen. Het was pikkedonker en daarna voelde ik het over mijn voet lopen en trippelen over het tentzeil...ik werd compleet panisch. Een poging om mijn tentgenoot wakker te maken mislukte, aangezien die meteen weer in slaap viel. Ik wist niet hoe snel ik de tent uit moest komen! Gelukkig sliepen in de tent tegenover mij 2 meiden uit mijn groep. Die heb ik wakker gemaakt en ben daar gaan slapen. Nadat ik al mijn spullen had uitgeschud en gecheckt. Nog steeds weet ik niet wat het was.

Daarna op naar Airlie Beach. Via deze plaats kun je de Whitsundays bezoeken. Allemaal eilandjes in het Great Barrier Reef. Het bekenste strand daar is Whitehaven Beach. Het is net zoals de Bounty reclame. Lang parelwit strand. Water dat glashelder en heerlijk warm is. Echt prachtig!
Wat ik ook erg leuk vind is dat ik sinds Fraser Island steeds weer dezelfde mensen tegen kom. Ook hier in Airlie Beach loop ik tegen een paar meiden van mijn groep op. Samen met hun 's avonds wezen stappen. Dat is een mooi ding aan het reizen.

Nu zit ik dus in Cairns. Eigenlijk wil ik hier werk zoeken, maar ik twijfel nog omdat er weinig te doen is en veel werk is in ruil voor accomodatie en ik wil geld verdienen. Waarschijnlijk vlieg ik binnenkort door naar Alice Springs in de outback. Maar de voornaamste reden waarom ik in Cairns wat langer ben is omdat ik hier mijn duikcursus hebt gevolgd. Deze duurde 5 dagen. Eerst 2 dagen in het zwembad en het klaslokaal, gevolgd door een theorie-examen. Daarna 3 dagen op de boot. Omdat het hier nu regenseizoen is en er werd gewaarschuwd voor een cycloon, was het allemaal nog een beetje spannend. Het was ook behoorlijk ruw op zee. Als je wou lopen leek het net of je dronken was.
Omdat ik alleen was, kreeg ik een buddy toegewezen. Op zich geen probleem, maar ik had totaal geen klik met hem. Hij zondere zich steeds wat af en zei bijna niks. Gelukkig hoef je onder water niet met elkaar te praten dacht ik nog. Na 4 duiken op zee, was ik gecertificeerd...echt een top gevoel! Nu mocht ik samen met mijn buddy alleen, wel met kompas waar ik geen moer van snap, gaan duiken.
Tot we tijdens de 2e duik verdwaald waren, ik wou omhoog gaan, maar hij draaide wat aan het kompas en wenkte dat ik moest volgen. Toen zwemde hij zo weg. Ik dacht dat hij het wel wist, maar achteraf op de boot zei hij dat hij ook verdwaald was. Nou...lekker dan! Hier voelde ik mij niet prettig bij en ben toen met iemand anders gaan duiken...doei dat ik mooi niet nog een keer ga duiken met hem. De laatste 2 duiken waren dan ook top! Het is prachtig onder water, we hebben haaien en schildpadden gezien. Verschillende gekleurde koralen en mega veel tropische vissen. Tijdens onze laatste duik hebben we het 52 minuten volgehouden. Tot we met de speedboot werden opgehaald...de boot moest terug naar de kust.

Nou, dat was het wel zo'n beetje. Ik hou jullie op de hoogte over wat ik verder ga doen ;)

Liefs en knuffel!!

  • 15 Maart 2014 - 08:34

    Anita:

    Jeetje zeg...... wat valt er veel te beleven daar! Tussen de "saaie" dagen zitten er ontzettend leuke en spannende hoogtepunten als ik dat zo lees! Wat een verhalen! Zo te lezen trek je helemaal je eigen plan, mooi hoor! Ik vind jouw foto's al zo fantastisch en erg leuk om te kunnen zien wat je allemaal doet en meemaakt. Dit verhaal maakt het beeld nog meer compleet. Keep on going!!!
    Veel liefs van Herman en mij XXX

  • 16 Maart 2014 - 20:57

    Oma:

    Hoi linsey wat een geweldig verhaal wat zie je veel en wat durf je veel
    Gefeliciteerd met het behalen van het duikcertifikaart
    Het was wel erg spannend en wat een lef om dat te doen
    Wat fyn dat je leuke mensen om je heen hebt
    En nu ga je weer een nieuw avontuur tegemoet
    Veel liefs en een dikke knuffel van jouw oma xxx

  • 16 Maart 2014 - 22:45

    Dianne:

    Hallo lieve Lins

    Alle mooie bovenstaande belevenissen en activiteiten heb je binnen 6 weken gedaan. Normaal gesproken zou je daar toch iets langer voor uittrekken, maar jij gaat als een speer en houdt aan het het eind gewoon nog wat chill weken over ;-D
    Je hebt vast veel aan de tips van Tirza gehad, die deze route al had gedaan. En mooi dat je overal weer nieuwe mensen leert kennen maar soms voor t gemak ook weer dezelfde tegenkomt.
    Volgens mij zat je op Fraser Island gewoon in de leukste groep.....en dat jullie 4 x 4 vast zat hebben jullie zeker van te voren afgesproken ;-))
    Het duikbrevet halen was zeker een wens van je en dan kun je straks mooi met papa gaan duiken. Nadeel dat hetwater hier ietsiepietsie minder helder zal zijn, maar een groot voordeel natuurlijk dat je je neus niet aan een haai zult stoten....
    Nu ik dit schrijf zit je in de bus naar Rockhampton op weg naar je tijdelijke job voor een maand op een Farm in de Outback om daar wat centjes te verdienen voor je nog......'To Do' lijst!
    Heel veel succes en plezier in de 'housekeeping'...
    Veel liefs en knuffels van Madelon, pap en mam.

  • 18 Maart 2014 - 09:03

    Ruth:

    Wat super cool. Zie het allemaal helemaal voor me! :D Het blijft een super avontuur!
    Geniet ze! En veel succes met werken op de farm! :) xxxxx

  • 22 Maart 2014 - 21:55

    Henk Doest:

    hoi lins,

    wederom weer een mooi avontuur.
    en echt prachtich dat je bent gaan duiken.
    je hebt er tot nu al heel wat van wat gemaakt en ga zo door.
    hi hi keep moving on dat is de enigge manier om je kennis en ervaringen te vergroten.
    prachtige verhalen verhalen vertel je,om jalouers op te worden.
    goed lins ga zo door en tot weder horen.
    groeten henk.

  • 22 Maart 2014 - 21:55

    Henk Doest:

    hoi lins,

    wederom weer een mooi avontuur.
    en echt prachtich dat je bent gaan duiken.
    je hebt er tot nu al heel wat van wat gemaakt en ga zo door.
    hi hi keep moving on dat is de enigge manier om je kennis en ervaringen te vergroten.
    prachtige verhalen verhalen vertel je,om jalouers op te worden.
    goed lins ga zo door en tot weder horen.
    groeten henk.

  • 06 April 2014 - 18:40

    Wil En Henk Meier:

    Lieve Linsey, wat een leuk verslag, we kunnen het helemaal achteraf met je meebeleven.
    Nog bedankt voor je kaart.
    Heel veel plezier verder en geniet er nog van.
    liefs en groetjes van Wil en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linsey

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 559
Totaal aantal bezoekers 7720

Voorgaande reizen:

24 September 2013 - 18 September 2014

Living like an Aussie!

Landen bezocht: