Aotearoa! (New Zealand) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Linsey D - WaarBenJij.nu Aotearoa! (New Zealand) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Linsey D - WaarBenJij.nu

Aotearoa! (New Zealand)

Blijf op de hoogte en volg Linsey

03 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hoihoi!

Eindelijk was het dan zover, nieuw zeeland stond voor de deur. En zoals ik al zei had ik er heel veel zin in. We hebben zoveel gedaan en gezien, maar ik zal proberen om zoveel mogelijk te vertellen.

Om 00.45 kwam ik na een korte vertraging aan in Auckland. Tirza zou pas de volgende avond aankomen. Ik besloot om de nacht op het vliegveld te bivakkeren. De ruimte voor het spotten van vliegtuigen bleek daar geschikt voor te zijn. En ik was niet de enige.

Het Noordereiland.

Na een brakke nacht kon ik 's ochtends eindelijk de auto ophalen. Wat een gaaf ding! Het eerst wat opviel was dat hij mega oranje was! Verder zat er vanalles in. Airco, lekkere matrassen, , minikoelkastje om de wijn koud te houden en mp3 aansluiting. Het links rijden is even wennen. Die dag heb ik maar wat rondgereden, mensen, auto's en bussen ontweken en wat boodschappen gedaan. De volgende dag zijn we Auckland wel even ingeweest, maar omdat we allebei wel een beetje klaar waren met grote steden zijn we richting het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. De lucht 's nachts is hier zo helder en er zijn megaveel sterren. Dat is echt schitterend om te zien!
Onderweg naar Cape Reinga zien we schitterende uitzichten. De zee is azuurblauw, de natuur helder groen en heel dichtbegroeit. Het is met de auto daar wel veel klimmen en dalen, dus soms best vermoeiend. Oohja onze auto heet trouwens Dexter.

Op beide eilanden hebben we 2 weken, meer dan genoeg. Overnachten proberen we zoveel mogelijk op DOC-campsite's. Deze worden beheert door de regering en zijn spotgoedkoop. Meestal betaal je zo'n $ 6,- per nacht per persoon. Wel heb je dan vaak alleen een toilet (lees, portable plastic hok met een gat in de grond). Dus het was regelmatig zo dat we 3 of 4 dagen zonder douche leefden. Heerlijk!!

Richting Coromandel was geen DOC-site dus moesten we naar een duurdere camping. Wel hadden ze daar een tv met, jawel, videobanden...je weet wel die dikke, zwarte, rechthoekige dingen. Dus daar hebben wij even goed gebruik van gemaakt. Ocean's Eleven en Dirty Dancing gaan nooit vervelen. Bij Coromandel zijn we naar Hot Water Beach gereden waar je je eigen hot tub kon graven. Wij zagen al een uitgegraven hottub, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan haha.

De volgende dag zijn we naar Matamata gereden. Daar heb je Hobbittonn. Dit is de filmset van de Lord of the Rings en The Hobbit. Hier is The Shire opgenomen waar alle Hobbit's wonen. Tirza hoefde hier niet heen, dus ben ik alleen gegaan. Het was erg gaaf om daar nou eens echt rond te lopen. In een groep samen met een gids die vanalles vertelde. Erg leuk! Die regisseur blijkt nogal een pietje precies te zijn.

- Hij vond de bomen niet engels genoeg, dus alle blaadjes moesten van de bomen om vervangen te worden door neppe bladeren.
- Hetzelfde geldt voor de schapen die er rondlopen (de set is op een schapenboerderij opgenomen). Dus zijn er een aantal zwart/witte schapen ingevoerd vanuit Engeland.

En zo was er nog wel meer. Mafkees als je het mij vraagt.

's Middags doorgereden naar Rotorua. En nu wordt het leuk. Onderweg wou ik een T-splitsing oversteken. Ik was netjes gestopt om uit te kijken en toen ik wou oversteken, kwam er een auto aan van rechts. Deze had ik niet gezien. Tirza vertelde dat het maar een haar scheelde, maar ik had niks gemerkt. Plots reed er politie achter mij met zwaailichten, ik ging netjes aan de kant omdat ik dacht dat hij er langs wou. Maar nee, hij bleef gezellig achter mij rijden. Ik schrok me wild! Dus toen toch maar gestopt, De politieman vroeg aan mij of ik wist waarom hij mij aan de kant had gezet, maar ik had natuurlijk nog steeds niks door, tot hij het uitlegde. Ooh..shit! En de meneer was zo vriendelijk om mij naast een waarschuwing zo'n leuk wit papiertje te geven. Hoppa... 150 dollar armer :(

We hadden van andere mensen gehoord dat er in Rotorua ook een geiser was. Het was erg toeristisch en ze laten hem gecontroleerd af gaan. Maar het verhaal hoe die geiser is ontdekt is wel leuk. Vroeger werktten er in die omgeving gevangenen. Zij wastten hun kleden met zeep in het warme water van de geiser. Tot dat hij afging, zeep schijnt de geiser te activeren. Dus zo...

Daarna naar Taupo gereden. Een leuk klein plaatsje met openbare douchjes...jeej eindelijk weer douchen. Daar moet je dan wel geld voor betalen en dan kun je 4 of 5 minuten douchen. Nou, dat kan ik nu!
Ook heb je bij Taupo het Tongariro National Park waar je mooie wandelingen kunt maken. In dat park heb je onder andere Mount Nguaruhoe, wat bekend staat als Mount Doom in Lord of the Rings. Dit is eigenlijk een vulkaan die recent nog actief was. De wandeling was schitterend, maar het was erg mistig, dit had wel wat mysterieus. Wel een hele klim naar boven, maar de natuur is in het park is heel ruw en ongerept. En het was toch een potje koud. 4 lagen kleding en onze sokken boden uitkomst als handschoenen...ja mensen...zo koud dus!
Boven stond er enorm veel wind, je werd zo weggeblazen. Maar plots trok het helemaal open en hadden we een prachtig uitzicht over de krater en het dal.

Op 17 januari zouden we 's ochtends de boot pakken in Wellington om naar het zuidereiland te gaan. De dag ervoor zijn we eerst Wellington ingegaan en naar het Te Papa National Museum te gaan. Was best interessant over de geschiedenis en het ontstaan van Nieuw Zeeland. We kwamen erachter dat dit land niet echt een eigen cultuur heeft, uitgezonder de Maori. Maar heel veel dieren, planten zijn ingevoerd. Voornamelijk door Thomas Cook, een ontdekkingsreiziger. Ook zijn er heel veel europeanen vroeger hier heen geemigreerd. 's Avonds lekker pannenkoeken gegeten en naar The Hobbit 2 geweest. We vermaken ons prima. Als het slecht weer is kijken we een filmpje op mijn tablet. Spelletjes zoals Uno en Take 5 bieden ook uitkomst, dus dankjulliewel hiervoor :D.

De volgende ochtend wouden we inchecken bij de ferry, bleek dat ik met mijn slimme hoofd voor 20.00 ' s avonds had geboekt. Dus...niet zo slim. Gelukkig was er nog een plekje over. Pfieuw...Eenmaal op zee was het erg ruw, allemaal kinderen waren aan het kotsen. We hebben onderweg ook een hele school dolfijnen gezien die sprongen uit het water, zo gaaf!

Het Zuidereiland.

Eenmaal op het zuidereiland zijn we als eerste gestopt in Motueka. Toen we 's avonds pasta wouden koken, kreeg ik de schrik van mijn leven. We hadden ons kooktoestel op een plaat gezet die je aan de auto kan koppelen. Voor het geval je geen tafel in de buurt hebt o.i.d. De gasfles kun je dan wat lager in de auto zetten. Toen ik het vuur had aangestoken, kwam er een mega steekvlam uit de slang van de gasfles. Tirza en ik schrokken ons wild. Zelf heb ik nog het kooktoestel uitgedraaid en probeerde daarna de gasfles uit te draaien. Dat luktte niet en de vlam werd groter. Zelf ben ik toen naar achter gestapt omdat ik paniekerig werd. Stond helemaal te shaken. Tirza heeft daarna de rest uitgedraaid, ik weet niet meer hoe. Gelukkig waren er andere mensen op de camping die ons kwamen helpen. Een man heeft alles nagekeken en de slang bleek niet goed aangekoppeld te zijn. Een vrouw was erg aardig en bood ons koffie aan. De schrik zat er goed in bij ons. Ik was bang dat het naar binnen in de auto zo slaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Via Franz Josef en Fox Glacier zijn we naar Haast gereden, daar moesten we de Haast Pass over. Wij dachten dat we daar toch zeker een dag voor nodig zouden hebben vanwege het gekronkel, het dalen en stijgen, maar dat viel reuze mee. Binnen 1,5 uur waren we erdoor. Daarna zijn we gestopt in Wanaka. Een klein dorpje, voornamelijk gericht op de wintersport. Hier wat rondgelopen. Tot we een beautysalon tegenkwamen. En we besloten dat het best een goed idee was om een gezichtsbehandeling te nemen. Want ja, reizen maakt je moe. Dus zo gezegd, zo gedaan. En het was heerlijk. Daarna doorgereden naar Queenstown. We besloten om hier wat langer te blijven omdat we toch tijd genoeg hadden.
Queenstown staat bekend als stad van de extreme sporten en activiteiten. Dus besloot ik om te gaan canyoningen. Dan ga je door gleuven en spleten glijden, springen, zwemmen en abseilen. We werden helemaal ingepakt in wetsuits, zwemvesten, billenbeschermers en helm. De eerste keer zippen over een canyon was doodeng, maar daarna...wat was het gaaf! Het water was extreem koud. De dag ervoor had het nog gesneeuwt in de bergen. Dit was zeker de moeite waard.'s Avonds zijn we nog wat wezen drinken met 2 amerikaanse meiden die ik tijdens het canyoningen heb leren kennen. We zijn in totaal 4 dagen in Queenstown gebleven.

Daarna doorgereden naar het allerzuidelijkste puntje van New Zealand. Dit was wel aardig. We hadden tijd over dus vandaar dat we dit hadden besloten. Het weer zit ons ook een beetje tegen. Van locals horen we dat dit een slechte zomer is. Gemiddeld is het toch zo'n 18 graden. Beetje zoals Nederland dus haha.

Via Dunedin (wat je trouwens uitspreekt als Denieden), leuke studentenstad met oude gebouwen en de eerste terrassjes die we zien. Want de stadjes hier zijn over het algemeen erg saai en er is verder niks, zijn we naar Christchurch gereden. Vanaf hier vliegen we terug naar Australie. Tirza naar Melbourne en ik naar Sydney.
Het centrum blijkt meer op een spookstad te lijken dan een bruisend middelpunt van een grote stad. Door de aarbeving van 3 jaar geleden is bijna alles beschadigd. Vooral de oude kerken en gebouwen zijn compleet ingestort of verwoest. En nog steeds staat dit alles in de steigers. We hadden verwacht dat dit inmiddels wel weer opgebouwd zou zijn, maar het tegendeel is waar.Zeer indrukwekkend. Erg jammer, want het kan een heel mooi centrum zijn.

In totaal hebben we zo'n 4000 km gereden, heel veel gedaan en gezien. We hebben een erg leuke tijd gehad samen en onze Dexter heeft het goed gedaan. Hoop dat ik niks vergeten ben.
Het klinkt misschien raar, maar ik heb het idee dat het echte backpacken voor mij nu pas begint. Ik start in Sydney en ga de komende weken/maanden de oostkust doen. Hoe en wat en waar ik wanneer zal zijn, is een raadsel. Ik ga van hostel naar hostel met de bus. Heb er veel zin in, maar vind het enorm spannend!

Ik spreek jullie snel weer ;)

Liefs en dikke kus!!



  • 03 Februari 2014 - 12:58

    Anita:

    Wauw Linsey! Weer een schitterend verhaal. Ik heb het net voor de 2e keer gelezen en besef dat je nu waarschijnlijk meer leert qua geschiedenis/aardrijkskunde/biologie/scheikunde (de gasfles ;-), dan dat je ooit hier uit een boekje had kunnen halen (ja...ik blijf een juf!). Het is heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt (ook het witte papiertje verhaal :-)) en samen met de geweldige foto's kunnen we je mooi volgen.
    Veel plezier als backpacker! Met de tips van Tirza op zak wordt dit vast ook weer genieten.
    Liefs van Herman en mij, @

  • 03 Februari 2014 - 17:47

    Ruth:

    Hee avonturier! :)
    Wat super om te lezen. Ik krijg er echt een beeld van! Ik wens je heel heel veel plezier aan de oostkust! Hopelijk kan je me nog veel tips meegeven!
    HAVE FUN! XXX

  • 03 Februari 2014 - 21:20

    JanDoest:

    Ha die Backpackster, Je heb weer een fantastisch verslag geschreven en met de foto's er bij kan ik mij een goed beeld vormen van wat je allemaal gedaan hebt in NZ. Ik dat wij ook maar een keer zo'n reisje moeten maken (eerst de staatsloterij winnen). Je hebt weer van alles mee gemaakt en een ervaring op gedaan die je nooit meer zal vergeten. Je hebt zelfs contacten gelegd met de lokale overheid en daar ook nog een papiertje aan overgehouden (mooi voor in een lijstje). Je zou een boek kunnen schrijven over de ervaringen die je tot nu toe al hebt op gedaan ( titel; Van Hobbit town tot Queenstown en verder).
    Je hebt zelfs je angst overwonnen aan een touwtje (ben trots op je). Op het vliegveld van Christchurch heb je het zelfs tegen de locals gesproken over de menselijke waardes, dus je hebt ook nog aan ontwikkelings hulp gedaan. Nu gaat het echte Backpacken beginnen vanaf Sydney naar ........ Ik wens je heel veel succes daarbij, geniet ervan XXXXX Pap

  • 04 Februari 2014 - 16:46

    Oma:

    Hallo LINSEY
    Zit gezellig met jouw moeder aan de thee
    We hebben net boodschappen gedaan
    E n we zijn op het kerkhof geweest en hebben de steen schoongemaakt
    Heb het verslag gelezen
    Klnd wat zie je veel van de wereld en wat een mooi verslag heb je gemaakt
    Ik zol zeggen doot oe best en loop nich in twee sleute tegeliek

    Iiefs oma en een dikke pakkerd

  • 05 Februari 2014 - 19:42

    Henk Doest:

    wederom een fantasties verhaal en ervaringen.
    en erg knap dat je het aan hebt gedurft om links te gaan auto rijden,ik zelf zou dat niet doen.
    en zo blij je maar keep on moving.
    heel heel mooi allemaal en ook hoe je het op de mail zet als verhaal.
    het is goed en mooi vertelt.
    ga zo door lins en tot weder horen.
    groeten henk x

  • 25 Februari 2014 - 23:08

    Harry Von Piekartz:

    Gaaf linsey al die Ervaringen.
    Geniet er nog goed van zeg ! Gr harry v P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linsey

Actief sinds 30 Aug. 2013
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 7719

Voorgaande reizen:

24 September 2013 - 18 September 2014

Living like an Aussie!

Landen bezocht: